Lettergrootte:

Verslag - Hofparkers: geheugentraining

Verslag bijeenkomst De Hofparkers op maandag 25 februari 2019: Geheugentraining.

Een voorjaarszonnetje schijnt in mijn gezicht. Prachtig weer voor de tijd van het jaar. Klimaatverandering of niet, het doet toch deugd. Dat is de bedenking die ik maak bij het betreden van “De Rode Roos”, het vergaderzaaltje van de “Hofparkers”.

Ondanks het feit dat het een prachtige zonnige dag was, waren er toch wel zo’n 25-tal mensen aanwezig.
1ste deel: Ons geheugen.
Samen met Mieke Van Borm zouden we een blik werpen op de wonderlijke wereld van het geheugen.
Senioren hebben het meestal lastiger dan jonge mensen wat dat betreft. Dit is niet abnormaal en meestal niet om ons zorgen over te maken. Als we er toch ongerust in zijn dan kunnen we steeds overleggen met de neuroloog. Belangrijk is niet te denken aan dementie zolang de diagnose niet op een professionele wijze gesteld is. Vergeet vooral niet dat achteruitgang van het geheugen bij oudere mensen een normaal biologisch veranderingsproces is.

We leerden dat ons geheugen bestaat uit 3 delen.
1. Het zintuigelijk geheugen (sensorische). Werkt zeer kort en alleen voor zintuigelijke indrukken.
2. Het korte termijn geheugen houdt de informatie die we verzamelen gedurende een korte tijd opgeslagen.
3. Zowel het zintuigelijk als het korte termijn geheugen versturen de opgeslagen informatie naar het lange termijn geheugen waar de informatie lange tijd kan worden bewaard door inprenting. We kunnen zelf de onnuttige informatie wegfilteren.
Het is bijvoorbeeld niet nodig om het gezeur van je partner te blijven onthouden. Weg ermee.
Jonge mensen vergeten ook wel eens omdat ze met anderen dingen bezig zijn zoals bijvoorbeeld hun smartphone. Ze vrijen met hun kasje in plaats van met hun lief. Wat gaat dat worden???
Lichamelijke gezondheid en geestelijk evenwicht zijn zeer belangrijk voor een goede werking van onze grijze cellen. Denk maar eens aan erge pijn of ziekte.
Voor de ouderen is meer concentratie nodig om een goede werking van het geheugen te garanderen. Structureren is een must.
Concentratie kan maar een bepaalde tijd aangehouden worden. Dus regelmatig rusten en koffie met koekjes drinken.
Voldoende slaap heeft ook een gunstige invloed op de werking van het geheugen. Vergeet vooral je slaappilleke niet.
Om het geheugen te trainen zijn volgende regels belangrijk.
• Structureren
• Visualiseren
• Eerste letter onthouden
• Herhalen
• Terugkijken
• Vooruitkijken
• Opschrijven
• Bidden dat het niet erger wordt.
Nederland 1 TV geeft iedereen dag tussen 9:30-10H geheugentraining. En dan te denken dat de Kezen pretenderen dat ze slimmer zijn dan de Belgen.

2de deel.
Er is wat gepraat over de rare verschijnselen van de parkinson ziekte.
Veel mensen hebben last van RBD (Rem sleep behavior disorder).
Bijvoorbeeld: in je droom wild vrijen met een jonge griet en achteraf vaststellen dat je je vrouw een blauw oog hebt geslagen. Als je daardoor te vroeg wakker bent geworden is het dubbel zo erg.
Veel voorkomend is ook uit je bed vallen. Begin niet te voetballen in je slaap want je landt gegarandeerd op je neus.
Normaal ontkoppelt je lichaam de spieren tijdens je REM slaap. Bij RBD patiënten gebeurt dit niet of maar gedeeltelijk.
Hallucinaties zijn ook veel voorkomend. Iemand uit de groep ziet soms haar overleden echtgenoot in haar slaap. Angstwekkend…
Verlies van reuk en smaak in de proloog van de ziekte.
Belangrijk is de ziekte te aanvaarden en proberen vooral positief en vrolijk te blijven. Dat is al heel wat in deze donkere tijd.

3de deel
Er is geen één vergeten dat er lekkere taart is als besluit van de vergadering. Vreemd toch, hoe zou dat komen.


Het uitbundige zonnetje is nog altijd van de partij als ik in mijn wagen stap, van plan mijn ecologische voetafdruk nog wat te vergroten. Ik kan toch moeilijk te voet gaan, allez zeg!
Er is weer een warmterecord gesneuveld vertelt de radio.
Anuna zal wat meer haar best moeten doen bedenk ik, want dit wordt op termijn een groter probleem dan mijn onnozele ziekte.
Positief blijven Robert!!!

Meer info :
CM dienst Gezondheidsbevordering, Haachtse steenweg 1805, 1130 Brussel. www.cm.be 02 240 85 06.
Email Gezondheidsbevordering.smb@cm.be

Robert 26/02/2019
< Terug
Deze website wilt gebruik maken van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Gelieve aan te geven of u deze cookies al dan niet wenst te aanvaarden. Aanvaarden Meer informatie