Lettergrootte:

Verslag - Brugge: Wat zijn executieve functies en welke rol spelen ze bij de ziekte van parkinson?

Verslag
27 september 2014 : voordracht van mevrouw Catherine Bisceglie, logopediste werkzaam op de dienst Neurologie van het AZ OLV Ter Linden Knokke.

Wat zijn executieve functies en welke rol spelen ze bij de Ziekte van Parkinson?
1. Wat zijn executieve functies?
Dit zijn cognitieve processen die men nodig heeft voor doelgericht, efficiënt en sociaal aangepast gedrag en om taken zelfstandig te kunnen uitvoeren.
2. Waaruit bestaan excecutieve functies?
a) Starten en stoppen:nodig om te stappen, te praten, naar WC te gaan,…
b) Vasthouden en volhouden: nodig bij rekenen, telefoonnummer onthouden, afspraken bijhouden,…
c) Organiseren en plannen: nodig bij sorteren, plannen tv-avond,…
d) Ordenen en structureren: nodig bij het kaarten, het proper houden van je bureau,…
e) Denken en redeneren: nodig bij spelen van een spel,…
f) Inschatten en inzien: nodig bij kloklezen, meten, …

3. Excecutieve functies en de Ziekte Van Parkinson
Excecutieve functies verminderen naarmate we ouder worden.

3.1 Door de Ziekte Van Parkinson ontstaan problemen op gebied van :
a) Denken
b) Logisch plannen (belang van de partner)
c) Aandacht en concentratie
d) Geheugen.

3.2 Gevolgen:
Als je de klok niet kunt lezen, kom je te laat. Je koopt zaken die je niet nodig hebt. Het is moeilijk om 2 dingen tegelijk te doen. Meer tijd nodig om zaken te onthouden. Vermoeidheid neemt toe waardoor je moeilijk op tijd klaar bent….

3.3 Oefenen?
Geheugen en hersenen stimuleren. Waarvoor gebruik je ze en hoe gebruik je ze?
Er bestaan oefeningen die het geheugen stimuleren, taalvaardigheden stimuleren, aandacht en concentratie verhogen, probleemoplossend denken stimuleren. Een aantal van de oefeningen werden als voorbeeld aan de toehoorders gepresenteerd zoals het switchen tussen instructies, het gebruik van vragen over een thema om spontane taal uit te lokken en het divergente denken te stimuleren, het gebruik van de 5 W-vragen (wat, wie, waar, wanneer en waarom) om een gebeurtenis na te vertellen, om zelf iemand te ondervragen.
Een functionele opdracht in het kader van organiseren en plannen was een stappenplan om een werkplek (vb. bureau) beter te organiseren.
Het denken en redeneren kan met de wie-, wat- en waar-vragen gestimuleerd worden om verschillende oplossingen te bedenken. Ook het zoeken naar relaties tussen woorden kan als oefening hiervoor dienen.
Een andere interessante functionele opdracht die helpt bij het inschatten en inzien was de registratie van de tijdsbesteding waarbij de therapeut uitlegt wat de bedoeling is en hoe het registratieformulier gebruikt wordt en hoe de activiteiten in categorieën en overeenkomende kleurcodes worden weergegeven. Daarna wordt een procentuele verdeling van de tijdsbesteding gemaakt en kan er gerichte actie worden ondernomen zoals het afbakenen van de onproductieve tijdsbesteding en rustperiodes bepalen, opstellen van een vast dagschema om een hoger activiteitsniveau te behalen.
In de praktijk gebeuren de oefeningen met een therapeut of soms zelfstandig.

3.4. Hulpmiddelen
Een planner of agenda is vaak een partner voor een alleenstaande. Speciale horloges, gsm, pillendoosje kunnen een signaal geven voor medicatie. Er zijn applicaties voor de smartphone, de computer. Er zijn tips en trics te krijgen van hulpverleners zoals de kinesist.

3.5 Psycho educatie
Het is van belang informatie te geven om thuis verder te doen met de familie. Deze informatie wordt gegeven aan de persoon zelf met de Ziekte Van Parkinson, zijn mantelzorger, zijn omgeving.

3.6. Aanpak van excecutieve functies
Dit is steeds een multidisciplinair gebeuren met andere hulpverleners zoals logopedist, kinesist,…
Johan Vanhie

< Terug
Deze website wilt gebruik maken van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Gelieve aan te geven of u deze cookies al dan niet wenst te aanvaarden. Aanvaarden Meer informatie