Bewegen

Helpt sporten om de symptomen te verminderen? En welke oefeningen zijn dan het meest geschikt? Wat is veilig en toch uitdagend? En wat doe je als je motivatie zoek is?

Welke fysieke activiteit is meest geschikt?

Bewegen en sporten staan bovenaan de agenda van iedereen die fit en gezond wil leven. Wie fysiek actief is, voelt zich beter. Bovendien is bewezen dat het allerlei kwalen zoals overgewicht, diabetes type 2, botontkalking of hart- en vaatproblemen helpt voorkomen.

BAN Johanna Lydia

Richtlijnen

Voor mensen met parkinson hebben bepaalde beweegactiviteiten bovendien een positieve invloed op de mobiliteit, het evenwicht, de conditie en de spierkracht. Daar is overtuigend wetenschappelijk bewijs voor. Er zijn ook studies die aantonen dat bewegen de toevoer van dopamine stimuleert. Maar daarover is verder onderzoek nodig.

Er zijn geen exacte richtlijnen voorhanden over welke vorm van bewegen aan welke intensiteit nu het beste is. Bespreek dit met je arts of kinesitherapeut.

Algemeen zijn deze adviezen geldig:

Beweegaanbod

Dansen met parkinson

Dansen is goed voor je conditie. Je wordt er goed gezind van. Dansen geeft zelfvertrouwen en is goed voor de balans. Daarnaast train je ook je geheugen en je aandacht.

Boksen met parkinson

Boksen is misschien niet de eerste sport waar je aan denkt. Toch is gebleken dat het een heel geschikte sport kan zijn voor mensen met parkinson.
Contactloze bokstraining voor parkinsonpatiënten met punch.

Andere sporten met parkinson

Voor mensen met parkinson zijn aangepaste sporten voorhanden om kracht en soepelheid te trainen en te onderhouden. We bieden jou een overzicht van het aanbod.

Valpreventie

Mensen met parkinson vallen vaak. Dat komt door de blokkades bij het stappen, de tragere bewegingen, het verstoorde evenwicht, de verminderde coördinatie, de stijfheid, de bijwerkingen van medicijnen, vermoeidheid, duizeligheid, overmoed …Ook angst om te vallen veroorzaakt valpartijen.

Hoe kom je weer recht na een val?
Bekijk het filmpje.

Probeer valpartijen te voorkomen

  • Blijf bewegen.
  • Zorg voor een veilige omgeving. Verwijder zaken waarover je kan struikelen (losliggende matjes, snoeren, tegels …)
  • Neem je medicatie volgens de voorschriften.
  • Doe het rustig aan als je je vermoeid voelt.
  • Vermijd dubbeltaken en afleiding tijdens het stappen, hou je aandacht bij het stappen zelf.
  • Onderhoud je conditie.
  • Overleg met je kinesitherapeut of ergotherapeut.
  • Steek altijd een gsm of alarmknop op zak.

Heb je een vraag?

Stuur ons een bericht of bel het secretariaat
van maandag tot en met donderdag tussen 9u en 13u30
op het nummer 0478 96 16 80.